Als u aankomend weekend richting het zuiden reist, rijdt u ongetwijfeld tussen de auto’s die volgepropt zitten met lichtblauwe Leidenaren. In veel te krappe vehikels begeeft de wedstrijdsectie zich aankomend weekend naar de T.S.R. “Vidar”, waar de volgende etappe van het wedstrijdseizoen op het programma staat. De lichte pikken zetten de verwarming lekker hoog, de zware ballen liggen als opgeklapte strijkplanken opeengestapeld op de achterbank, en de Njorddamesch gebruiken pakweg 120 kilometer om uitgebreid bij te kletsen over de dramatiek die ontstaat nu de Europese Unie de plastic wattenstaafjes verboden heeft.
Ter zake; Wat gebeurt er aankomend weekend? In tegenstelling tot het gebruikelijke patroon, staan de klassementen aankomend weekend op de zondag gepland. Laten we de chronologie in deze voorbeschouwing even achterwege laten en focussen op die klassementen, want onze Brabantse collega’s hebben iets interessants bedacht. Er wordt gevaren in de vorm van een Knock-Out schema, waarbij twee ploegen boord-aan-boord een afstand van 1000 meter varen. Allereerst wordt er wel nog een time-trial gevaren, waarbij alle ploegen achtereenvolgens starten. Op basis van de gevaren tijden worden ploegen ingedeeld voor ronde 2, waarbij de eerste tijdsnelste tegen de vierde tijdsnelste geplaatst wordt, en nummer 2 tegen nummer 3 uitkomt. Nr 5 t/m 8 hoeven niet meer boord aan boord, die worden in een heat met z’n vieren tegelijk de baan over gejaagd, ongetwijfeld achtervolgd door een mo-bo met kamprechters die zich de longen uit het lijf gaan tetteren. Diezelfde Brabantse vrinden als daarnet weigeren namelijk al jaren steevast om ballenlijnen op hun mooie waterbaantje te leggen, waardoor het voor de stuurlui (dan wel stuurvoet) onmogelijk is de ideale rechte lijn uit te zetten. Nu maakt het niet zo veel uit dat de knorren allemaal op bakboord het riet in varen, maar onze KNSRB-tegenstanders wensen we toch een eerlijke wedstrijd toe.
Enfin, de winnaars van #1 vs #4 en de winnaar van #2 vs #3 sparren nog een keer 1000m tegen elkaar, en de winnaar daarvan vult zijn/haar mand met 10 punten, de verliezer krijgt er 8. Verliezers van #1 vs #4 en van #2 vs #3 roeien ook tegen elkaar en worden respectievelijk 3e en 4e. Snapt u het nog? Wij wel. Voor meer info : http://www.zuidelijkeroeibond.nl/wedstrijd/knock-out/
Moge het bovenstaande niet al te veel verwarring zaaien bij de eerstejaars roeiers, aangezien hun beperkte sjaarzenbreinen het anders allemaal niet meer trekken. Alhoewel; wie weet doet verandering van spijs eten! Eerstejaars Licht heeft al een paar keer laten zien dat doorkomst op de 1000m mogelijk is terwijl ze in een zeer gunstige positie liggen, dikwijls bij de eerste drie. Met de f.t. Praeses als coach valt te verwachten dat er tijdens de voorbespreking een aardig gestructureerd raceplan klaar zal liggen om die potentiële snelheid op de ZRB ook te laten zien. Aan de flitsende Filippi-acht ‘Loki’ zal het niet liggen, en als de heren Labrujère, Kolfoort, en v.d. Werff deze week niet teveel stroopwafels hebben gegeten, dan moet het wel goed komen. Sowieso, roeien met een stuurboord slag in je eerste jaar is onwijs controversieel, dat gaat ongetwijfeld uitbetalen in felbegeerde klassementspunten.
De mannen van Eerstejaars Zwaar laden de 4+ weer op de BoWa en komen uit in het 4+ Klassement. Met 13 inschrijvingen toch een zeer bezet veld. Het zal waarschijnlijk een hele klus zijn om dhr. Koopman zijn lange stelten weer doorbloed te krijgen na de eerder besproken positie in de achterbak van de wagen. Mocht het lukken, dan hebben zijn kameraden een goede slag om te volgen en kunnen de mannen een mooi toernooi varen op zondag. Indien de overige vier heren van EJZ van plan zijn hun makkers aan te gaan moedigen in Tilburg, raden wij hen aan om beter in het zadel te blijven dan noodlottig gecrashte ploeggenoot ‘betonboxer’ Jansen. Hem wensen we een voorspoedig herstel toe, opdat hij weer door kan gaan skiffen.
Eerstejaars Damesch dan. Niet alleen een stuurboord slag, maar ook nog eens een blok op 7 en 6. Free speed guaranteed. Mej. Blom zal haar stuurvrouw tandenknarsend in de ogen kijken als ze die onverbiddelijk eist dat de turbo aan moet, ook al zijn ze al twee keer de baan over geweest die dag. Op de Westelijke werd een van de eerste keren naast de A-finale gegrepen. Slippertje, moet kunnen, in de B-finale trokken de Damesch wel aan het langste eind en drukten ze de boegbal voor Triton over de streep. De zeecontainers van Gyas gaan best hard, de rode sterrendragers uit het hoge noorden ook, en het Bordeauxrood laat zich ook vaak aan de top van het Damesch-klassement zien. Allez Leiden!
Tot slot de Lichte Damesch, waarbij het taalgebruik iets meer moet worden gefinetuned om de finesse goed te kunnen omvatten. Fier aan kop in het Klassement sinds de Westelijke, waar Skoll (met doorgestreepte O) nét aan geklopt werd. Aegir pakte de vierde plek en kraakte weer. In de M.A. Frenken hebben de lichte meiden echter goed de smaak te pakken. Eenieder heeft nog wel ruimte voor een stroopwafeltje hier en daar, dus die kunnen ze bij eerder genoemde lichte heren wellicht ophalen. Uiteraard gaan de Lichte Damesch weer voor de winst om de voorsprong in het klassement uit te breiden!
Snel door naar de Developmentklassementen. Middengroep zwaar ligt in het 4- Klassement, waar ze momenteel een 7e positie bezetten. Ook hier geldt; wellicht kan de gehalveerde afstand een kans bieden om verrassend snel voor de dag te komen. Vidar en Nereus staan binnen respectievelijk 2 en 3 punten afstand verwijderd, en wat zou nou mooier zijn als Njord de ploeg die een thuiswedstrijd vaart een loer draait en ze passeert in het Klassement!
Uiteraard dendert de blikkentrein van MGL ook door. De blikkenintercity van dhr. Lankhorst, dhr. Pastoors, dhr. Brinkman en dhr. Bergman is tot nog toe op elke baan bij het erevlot gestopt (WAB, Bosbaan) om daar de tas met 10 punten en een metalen schijfje vol te laden. Jacobine Veenhoven zal verrast opkijken als haar mooie boot met lichtblauwe streepjes op de aankomende blikkenborrel volgekliederd wordt met de witte streepjes voor de blikken van eerdergenoemde heren. Echter; men moet niet de huid verkopen voor de beer geschoten is, want een noodlottige snoek en de rotte vis gaat in de uitverkoop, in plaats van die mooie berenvacht.
De TGV die ook al aardig wat eremetaal binnen heeft geharkt is de dubbeltwee van dhr. Reinders en Maarten van Harten. Gevreesd om hun starttempo van 50+ gaan deze mannen gigantisch hard. 1000m moet dus geen probleem voor ze zijn, ware het niet dat Maarten last van een pijntje hier en daar heeft gehad. De mannen zullen dus niet helemaal topfit aan de start verschijnen en moeten het dit keer echt van hun techniek hebben om de punten naar zich toe te kunnen trekken.
Ook middengroep Damesch ligt prima op koers voor een zeer mooie klassering in het Dev2x veld. Ingeborg en Elke varen steevast A-finales, en op de westelijke lagen de nr 1 t/m de nr 4 binnen 2,8 seconden van elkaar. An sich al een ontzettend mooie prestatie. Ook hier de vraag wat de 1000m-afstand betekent voor de resultaten in dit veld en of de Damesch het voor elkaar krijgen hun boot recht over de baan te koersen. De vierzonder met tweedejaars Damesch ligt uiteraard ook weer in het Dev4- veld. Een taaie uitdaging, waar ze het opnemen tegen meer ervaren ploegen, maar waar wel de juiste ontwikkeling kan worden afgedwongen.
Tot dusver Klassementen, een uitleg over de toernooivorm en overige irrelevante verhalende tekst. Er starten maar liefst 30 ploegen dit weekend! Uiteraard roeien de eerstejaars ploegen op zaterdag de klasserende wedstrijden over twee kilometer, de kans om hun 1e blik binnen te halen. EjlD houdt haar kruid droog tot zondag. Een zeer mooi en vermeldenswaardige inschrijving is de Heren Elite Acht. Dhr. Berends en dhr. Rutten stappen met zes beukers van OJZ in het vlaggenschip van onze vloot. De Henley-express, skiffeur Boonstra en vers bloed van twee man vormt een mooie combinatie. De concurrentie in het veld is goed, maar de kans bestaat zeker dat de mannen een streepje op de ‘Njord’ kunnen verdienen op de Watersportbaan van Tilburg aanstaande zaterdag!
Op dezelfde dag stappen de heren Brinks en B. Algie met dezelfde Rutten en Berends in de 4+ (SA-ALARM, dhr. Brinks mag zijn zonnebril opzetten als hij als eerste over de finish komt!!) en zetten J. Algie en de Haan uit in hun tweezonder, vast een plezierig nummer waar ze zonder onderbreking van de coxboxes een snoeiharde race kunnen neerzetten. Boonstra jaagt in de Brabantse bush-bush in zijn eentje op zijn eerste blik in de skiff. Mits een herhaling van de Tromp Boat Race uitblijft (voor uw herinnering; stervende-zwaan stijl het riet in op een 100m breed kanaal), kan hij hem dit keer binnen gaan halen!
Ouderejaars Damesch ligt met twee Tweezonders in het Damesch Elite veld. Waar op de Damen Raceroeiregatta nog een afschuwelijke zustermoord plaatsvond tussen de Leidsche Damesch, was de concurrentie op de Westelijke te sterk voor beide tweetjes. Op de ZRB is het veld minder druk bezet, en dus gaan we zien of het Lau & Lau in de Suhorno worden, of dat het Lisa & Anna worden in de P.M.M. Hermans! Mooie toevoeging; Lisa én Lau&Lau kunnen de SA-status bereiken in het geval van winst. De tweedejaars Damesch komen uit in de 4+ en proberen daarmee hun succesvolle Varsity-overwinning te prolongeren.
Ook nog wat vrouwelijk scullgeweld op de zaterdag: Femke gaat à la Boonstra op solo-avontuur in het Beginnelingenskiff-veld, en in het Gevorderden dubbeltwee veld liggen uiteraard Ingeborg en Elke.
Tot slot de resterende ploegen op zondag, ook daar interessante combinaties van Njordmannen die met elkaar op avontuur gaan. Boonstra en Terpstra jakkeren in de tweezonder de baan over. Toch wel twee pracht-exemplaren van Swaere Ballen. Ik verwacht niet dat er veel besproken zal worden in die boot, gewoon starten en gaan. Wie weet waar deze mannen kunnen eindigen! Idem geldt voor Laurie en Femke die in het G2- veld liggen.
Ook al is het een flink eind reizen, met luid gejuich van de zijkant zullen de roeiers van de Koninklijke uit Leiden hun weg naar succes banen aankomend weekend!
Allez Njord!!!